Rola coachingu – z czego wynika jego sukces?

Termin coachingu jest chyba znany większości z nas. Stykamy się z nim co najmniej śledząc przekazy medialne, a spore grono ma z tym zjawiskiem do czynienia całkiem bezpośrednio. Możliwości, które otwiera w tym względzie współczesna rzeczywistość są bardzo duże. Trenerów personalnych, którzy zajmują się doskonaleniem innych ludzi w rozmaitych aspektach jest coraz więcej. Sama sfera coachingu okazuje się przy tym szalenie uniwersalna i w gruncie rzeczy prawidła rządzące tym można dopasować do bardzo różnych dziedzin, a efekty zawsze będą podobne lub wręcz takie same.

Dzieje się tak dlatego, że coaching to narzędzie, które da się uczynić nośnikiem niemal każdej treści. Są coache, którzy pracują przede wszystkim nad tym, aby wzmacniać morale swoich podopiecznych. W tym celu sięgają do rozmaitych technik motywacyjnych i starają się po prostu dotrzeć do danej osoby. Są zajęcia indywidualne, w trakcie których można poświęcić sporo czasu konkretnemu człowiekowi. Są też zajęcia grupowe, gdzie pracuje się nad zmianą nastawienia kilku osób jednocześnie.

Jeden i drugi typ sesji coachingowych bywa potrzebny, a specjaliści zajmujący się całością muszą podjąć ostateczną decyzję w tym zakresie. Coaching jako wyjątkowe narzędzie Pojawia się dość naturalne pytanie, dlaczego o coachingu tyle się mówi, a eksperci zajmujący się nim w praktyce mogą liczyć niezmiennie na wiele korzyści i finansowy sukces? Da się na ten temat naprawdę długo mówić i pisać. Odpowiedzi poniekąd już udzielono powyżej – techniki trenerów są uniwersalne. Mogą być pomocne na przykład w czasie kursów i szkoleń z konkretnych dziedzin. Zwykle chodzi tutaj o trenowanie umiejętności interpersonalnych nieodzownych w biznesie, pracy w sprzedaży czy public relations.

Nic jednak nie przeszkadza w tym, aby warsztatu coacha użyć, przekazując na przykład wiedzę z zakresu fotografowania czy wideofilmowania. Dziś coaching jest dla wielu osób szansą na to, aby doskonalić się w sposób wcześniej nieosiągalny, ponieważ kładzie się spory nacisk na czysto personalne, motywacyjne aspekty. Ludzie mają różne osobowości, czasami skrajnie odmienne. Stąd zastosowanie jednego uniwersalnego wzorca perswazji zazwyczaj okazuje się niemożliwe. Coaching uczy wejrzenia w osobowość drugiego człowieka i pomaga tak dobrać techniki motywacyjne, aby konkretna jednostka mogła poczuć się mocniejsza.